V 70. letech 20. století měly tehdejší Československé státní dráhy (ČSD) velkou potřebu vysoce výkonných nákladních vlakových dieselových lokomotiv pro středně těžkou posunovací a traťovou službu. V průběhu toho byla lehčí varianta T 466.2 odvozena od průmyslové lokomotivy typu T 448. Od roku 1977 jej vyrábělo ČKD v Praze v devíti sériích (každá s drobnými rozdíly) po 494 kusech a u ČSD byl zařazen až do roku 1986. V roce 1998 bylo sériové označení T 466.2 změněno na 742. Specifikace: napájení DCanalogové ovládání délka s nárazníky 156 mmspojka - šachta NEM 362 s kinematikou KKminimální rádius 358 mmsetrvačník 1 náprava s trakčními pneumatikami4 poháněné nápravyelektrické rozhraní pro trakční vozidla PluX223 přední světla a 2 koncová světla - svítí v závislosti na směru jízdyLED světlomet Hlavní vlastnosti: verze 1. série s hladkými bočními stěnami a hladkou střechou kabinymodernizované provedení s krytým chladičemvelké horní koncové světloprůhledná kabina bez vnitřního blokujemně zpracovaná bezpečnostní madlaobdélníkové nárazníkynápravy s nízkými okolky Dokumentace: návod k obsluze (DE, EN, FR)seznam náhradních dílů (DE, EN)obecný dodatek (DE, EN, FR)Měřítko: H0
Délka modelu: 156 mm
Minimální rádius: 358 mm
Napájení: DC
Ovládání: analogové
Osvětlení: ano
Zvuk: ne
Dopravce: ČD
Epocha: V-VI
Věk: 15+